APLIKASI GAME EDUKASI UNTUK MERANGSANG OTAK ANAK-ANAK DALAM MENGENAL DAN BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MENGGUNAKAN CONSTRUCT 2 BERBASIS ANDROID

Authors

  • Erma Sova Universitas Gunadarma

DOI:

https://doi.org/10.56127/jts.v2i2.789

Keywords:

Education, Games, MDLC (Multimedia Development Life Cycle), Islam, Construct 2

Abstract

Learning is quickly developed by several experts, both from professionals in this case are observers of children, namely those who work as psychologists supported by hardware and software makers from the computer field. This aims to stimulate children in accepting and recognizing learning methods that are fun and not boring, namely learning to play, especially for children with an age interval of 5-10 years. Because childhood is still a difficult playing period if invited to learn seriously. The method used in this study is using the MDLC (Multimedia Development Life Cycle) method with stages such as concept, design, material collection, manufacturing, testing and deployment. Making Islamic Religious Education Educational Game Applications using Construct 2 is able to help foster honest character, responsibility, respect for others and manners. Game application results provide fun entertainment and education for children aged 5-10 years, especially with the theme or educational background of the Islamic religion. This way of learning in the form of adaptation of learning while playing is very attractive to children.

References

Sanjaya, R., & Christanti, A. P.,( 2017 ). Mudah Membuat Game Edukasi Berbasis Android. Indonesia: Elex Media Komputindo

Azhari, M. A., (2017). Membuat Game Edukasi dengan HTML5 dan Android Studio. Indonesia: LOKOMEDIA.

Aqib, Z., & Murtadlo, A., (2019). KUMPULAN METODE PEMBELAJARAN KREATIF DAN INOVATIF. Indonesia: Satu Nusa.

Raihan, A., & Raihan, U., (2020). Mendidik Anak Dengan Game Islami Metode Seru Belajar Sejak Dini. Gazza Media

Triharso, A., (2013). Permainan Kreatif & Edukatif untuk Anak Usia Dini : 30 Permainan Matematika & Sains. Indonesia: Andi Publisher.

Juniarti, Y., Utoyo, S., Ramadan, G., (2021). Pengembangan Aplikasi Game Edukasi dalam Membentuk Karakter anak. WIDYA WACANA: JURNAL ILMIAH http://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/widyawacana/article/view/5099 WW XVI (1)

IHSAN, I. P., (2013). PEMODELAN TES PSIKOLOGI ANAK BERBASIS GAME LEARNING. Makasar .

D Saputra, A Rafiqin. (2017). Pembuatan Aplikasi Game Kuis “Pontianak Punye” Berbasis Android. Jurnal Khatulistiwa Informatika Volume V Nomor 2 (Desember 2017). p-ISSN: 2339-1928, e-ISSN: 2579-633X

A Apriyanto, IS Lasodi. (2016). Pembuatan Game Labirin Menggunakan Aplikasi Construct 2 Berbasis Online. Jurnal Elektronik Sistem Informasi Dan Komputer Volume 2 Nomor 2 (Juli-Desember 2016). p-ISSN: 2477-5290, e-ISSN: 2502-2148

A Suryadi. (2017). Perancangan Aplikasi Game Edukasi Menggunakan Model Waterfall. Jurnal PETIK. Vol 3, No 1 2017. Diakses tanggal 26 Mei 2021 dari https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/petik/article/download/35 2/356

E Elihami. (2018). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami. Jurnal Pendidikan. Vol 2, No 1 2018. Diakses tanggal 19 Maret 2021 dari https://ummaspul.ejournal.id/maspuljr/article/view/17

JA Yustin, H Sujaini, MA Irwansyah. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi Pembelajaran Matematika Menggunakan Construct 2. Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi. Vol 1, No 1 2016. Diakses tanggal 27 Mei 2021 dari https://jurnal.untan.ac.id/index.php/justin/article/download/16354/14204

M Mustika. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Menggunakan Metode Multimedia Develompent Life Cycle. Jurnal Online Informatika. Vol 2, No 2 2017. Diakeses tanggal 19 Maret 2021 dari http://join.if.uinsgd.ac.id/index.php/join/article/view/139

MC Langkedeng, V Tulenan. (2019). Aplikasi Game Pengenalan Pelabuhan Di Sulawesi Utara. Jurnal Teknik Informatika Volume 14 Nomor 4 (OktoberDesember 2019). p-ISSN: 2301-8402, e-ISSN: 2685-6131

MH Santoso, RY Kisworini. (2020). Memperkenalkan Huruf Alphabet Dan Angka Menggunakan Aplikasi Game Edukasi Kepada Murid Tk Ump. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol 1, No 2 2020. Diakses tanggal 26 Mei 2021 dari https://ojs.politeknikkebumen.ac.id/index.php/jurnalpengabdian/article/download/96/100

MN Gufron. (2015). Kesulitan Belajar Pada Anak: Identifikasi Faktor Yang Berperan. Jurnal Elementary Islamic Teacher. Vol 3, No 2 2015. Diakses tanggal 27 Juli 2021 dari http://journal.iainkudus.ac.id/index.php/elementary/article/viewFile/1455/1 331

S Lestari. (2018). Peran Teknologi Dalam Pendidikan di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol 2, No 2 2018. Diakses tanggal 19 Maret 2021 dari https://www.ejournal.unuja.ac.id/index.php/edureligia/article/view/459

S Sanawiah, WB Hartiningsih. (2020). Sistem Informasi Verifikasi Dan Validasi Penempatan Jabatan Pelaksana Pada Pemerintah Provinsi Dki Jakarta. Jurnal Jurnal Sistem Informasi dan Telematika. Vol 11, No 1 2020. Diakses tanggal 12 September 2021 dari http://jurnal.ubl.ac.id/index.php/explore/article/viewFile/1459/1599

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Erma Sova. (2023). APLIKASI GAME EDUKASI UNTUK MERANGSANG OTAK ANAK-ANAK DALAM MENGENAL DAN BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MENGGUNAKAN CONSTRUCT 2 BERBASIS ANDROID. Jurnal Teknik Dan Science, 2(2), 34–41. https://doi.org/10.56127/jts.v2i2.789

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.