RANCANG BANGUN MEDIA PEMBELAJARAN ILMU SHOROF BERBASIS WEB
DOI:
https://doi.org/10.56127/juit.v3i2.1354Keywords:
Bahasa Arab, Dhomir, Ilmu Shorof, Sekolah.Abstract
Schools such as SDIT (Integrated Islamic Elementary School), MI (Madrasah Ibtidaiyah), SMPIT (Integrated Islamic Junior High School), MTs (Madrasah Tsanawiyah), SMAIT (Integrated Islamic High School), MA (Madrasah Aliyah) are schools with a higher percentage of religious studies compared to other public or private schools. One of the religious lessons in the Islamic school is Arabic. Of course, it is not easy to learn Arabic because Arabic is not a daily language used in Indonesia either at school or at home. Arabic is like any other language that has vocabulary, substitutes, basic word changes and others. When they are in middle school or equivalent to junior high school and MTS, students have begun to learn the science of shorof and dhomir (substitute words). This causes students to learn more Arabic in various media, one of which is learning through the website. The purpose of creating this website is as an alternative for students in learning shorof. The development of this website uses the SDLC (Software Development Life Cycle) method using the HTML programming language. With this website, students can learn shorof with more enthusiasm.
References
Alexandra, Jennifer. (2023, Juni 25). Model-Model Diagram UML. Dikuti dari https://sis.binus.ac.id/2019/05/15/model-model-diagram-uml/.
Aprizal, A. P. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2).
Damien A. (2023, Agustus 31). Umbrello UML Modeller, alat untuk membuat dan mengedit diagram UML. Dikutip dari https://ubunlog.com/id/umbrello-herramienta-para-crear-editar-diagramas-uml/
Dicoding Intern. (2023, Juni 25). Apa itu UML? Beserta Pengertian dan Contohnya. Dikutip dari https://www.dicoding.com/blog/apa-itu-uml/.
Musthafa, I., Hermawan, A. (2018). METODOLOGI PENELITIAN BAHASA ARAB. Bandung: PT REMAA ROSDAKARYA.
Elgamar. (2020). KONSEP DASAR PEMROGRAMAN WEBSITE DENGAN PHP (N. Pangesti (ed.)). Malang: CV. Multimedia Edukasi.
Frieyadie. (2023, Juni 24). Struktur Navigasi pada Website. Dikutip dari https://frieyadie.web.id/struktur-navigasi-pada-website/.
Hamsa, Hamsa. (2019). Dhomir (Kata Ganti): Cara Cepat Menguasai Bentuk Perubahan Dhomir. Dikutip dari http://repository.iainpare.ac.id/835/.
Fakhrurrazi, M.I (2018). Nahwu dan Shorof Perspektif Pembelajar Bahasa Kedua. Jurnal online Universitas Negeri Malang, 105.
Nahwushorof.ID. (2023, Mei 25). Pengertian Wazan dan mauzun, Pembagiannya dalam Ilmu Shorof. Dikutip dari https://www.nahwushorof.id/2021/06/pengertian-wazan-mauzun-dan-pembagiannya.html.
Redaksi. (2023, Juni 27). Pengertian Sighat, Pembagian, dan Contohnya. Dikutip dari https://pedianusantara.com/pengertian-sighat-pembagian-dan-contohnya/.
Rerung, R. R. (2018). PEMROGRAMAN WEB DASAR. Yogyakarta: Deepblish.
Setiawan, R. (2023, Juni 25). Black Box Testing untuk Menguji Perangkat Lunak. Dikutip dari https://www.dicoding.com/blog/black-box-testing/.
Naseha, S.D, Muassomah. (2018). MODEL PEMBELAJARAN ILMU SHARAF DENGAN MENGGUNAKAN METODE INQUIRY DAN METODE SNOWBALL TASHRIF. Jurnal alfazuna. 3(1).
Alim, S. (2019). 33 HARI MAHIR BAHASA ARAB. ISBN 9786023918072. Yogyakarta: DIVA Press.