ENHANCING ENGLISH LANGUAGE LEARNING: A QUALITATIVE EVALUATION OF THE 4TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL ENGLISH TEXTBOOK FOR EFL STUDENTS

Authors

  • Abdul Syahid Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Faishal Hamdan Syakirin Hamid Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Muhammad Wendy Firmansyah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Nor Azizah Riana Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Resti Amelinda Irianti Lukman Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Triono Budi Nugroho Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.56127/jukim.v3i02.1279

Keywords:

content, formatting, article

Abstract

Penelitian kualitatif ini bertujuan untuk mengevaluasi textbook bahasa Inggris yang digunakan oleh siswa EFL (English as a Foreign Language) di kelas 4 SD. Penelitian ini difokuskan untuk menilai kesesuaian buku teks dalam memenuhi kebutuhan siswa sekolah dasar. Metode pengumpulan data meliputi wawancara, analisis dokumen, dan penggunaan daftar periksa/kelompok fokus untuk mengevaluasi secara komprehensif buku teks. Studi ini bertujuan untuk memberikan pemahaman yang lebih baik tentang seberapa baik buku teks selaras dengan tuntutan pedagogis dan kebutuhan siswa. Dengan memeriksa efektivitas buku teks melalui berbagai metode kualitatif, penelitian ini berkontribusi untuk meningkatkan kualitas bahan pengajaran bahasa Inggris untuk siswa sekolah dasar.

References

Ahour, T., Towhidiyan, B., & Saeidi, M. (2014). The Evaluation of “English Textbook 2” Taught in Iranian High Schools from Teachers’ Perspectives. English Language Teaching, 7(3), p150. https://doi.org/10.5539/elt.v7n3p150

Elmiana, D. S. (2019). Pedagogical representation of visual images in EFL textbooks: A multimodal perspective. Pedagogy, Culture & Society, 27(4), 613–628. https://doi.org/10.1080/14681366.2019.1569550

López-Medina, B. On the Development of a CLIL Textbook Evaluation Checklist: A Focus Group Study. Teaching English as a Second Language or Foreign Language,Volume 25, May 2021

Mardiyana, T., Fauziati, E., Prastiwi, Y., & Minsih, M. (2023). A content analysis of the language quality of thematic textbooks for elementary school students. Journal of Education and Learning (EduLearn), 17(2), 229–240. https://doi.org/10.11591/edulearn.v17i2.20573

Muttaqien, F. (2017). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO-VISUAL DAN AKTIVITAS BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR VOCABULARY SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS KELAS X. 8. Jurnal Wawasan Ilmiah, Volume 8, 2017

Prasetya, W., Syahid, A., & Sugianto, A. (2021). The correlation between English as a foreign language learning readiness and learning satisfaction during the Covid-19 outbreak. PROJECT (Professional Journal of English Education), 4(5), 900–908.

Shala, S. (2023). Analysis And Quality of Literature Textbooks in Upper Secondary Education in Kosovo. Journal of Social Studies Education Research, 357–378.

Tambusai, A., & Nasution, K. TINGKAT PEMAHAMAN BAHASA INGGRIS BAGI SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA). JURNAL PEMA TARBIYAH, Volume 1, Januari-Juni 2022

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Syahid, A. ., Hamid, F. H. S., Firmansyah, M. W. ., Riana, N. A. ., Lukman, R. A. I. ., & Nugroho, T. B. . (2024). ENHANCING ENGLISH LANGUAGE LEARNING: A QUALITATIVE EVALUATION OF THE 4TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL ENGLISH TEXTBOOK FOR EFL STUDENTS. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(02), 49–53. https://doi.org/10.56127/jukim.v3i02.1279

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.