A ClOSER LOOK AT NOTE-TAKING ENCOURAGEMENT: CONTEXTUAL ANALYSIS OF LANGUAGE TEXTBOOK CONTENT

Authors

  • Abdul Syahid Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Annisa Meilyani Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Arya Eka Saputra Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Elma Astutie Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Marisa Shermia Nandha Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Marisa Shermia Nandha Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Revi Nauval Ilhansyah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.56127/jukim.v3i03.1281

Keywords:

Textbooks, evaluation, Note taking

Abstract

Penelitian ini menggali penyelidikan komprehensif mengenai dorongan mencatat melalui analisis kontekstual isi buku teks bahasa. Tujuan utamanya adalah untuk mengeksplorasi cara-cara bernuansa di mana isi buku teks bahasa membentuk dan mempengaruhi perilaku mencatat siswa. Dengan menggunakan metode analisis kontekstual, penelitian ini bertujuan untuk membedah dan menjelaskan berbagai strategi, teori, dan praktik pembelajaran yang tertanam dalam isi buku teks bahasa. Melalui pemeriksaan menyeluruh terhadap bahan-bahan ini, penelitian ini berusaha untuk mengungkap mekanisme yang mendasari konten buku teks bahasa merangsang dan mendorong praktik pencatatan yang efektif dan bermakna di kalangan siswa. Dengan memberikan pemahaman yang bernuansa interaksi antara konten buku teks bahasa dan perilaku mencatat, penelitian ini bertujuan untuk menawarkan wawasan yang dapat menginformasikan pengembangan materi pembelajaran yang lebih tepat sasaran dan efektif. Pada akhirnya, temuan penelitian ini memiliki potensi untuk berkontribusi pada peningkatan praktik pendidikan dengan memfasilitasi desain bahan ajar yang lebih mendukung dan mempromosikan strategi pencatatan yang efektif di kalangan siswa sekolah menengah pertama

References

Bhatti, N., & Abdullah, N. A. (2024). Teachers’ and students’ perception of effectiveness of english textbook grade VIII in Public Schools in Pakistan in digital era. Discover Education, 3(1). https://doi.org/10.1007/s44217-024-00094-x

Bulqiyah, D. A. A., & Ambarwati, E. K. (n.d.). A CONTENT ANALYSIS OF “MY NEXT WORDS” ENGLISH TEXTBOOK FOR ELEMENTARY STUDENTS. JPBII, 11(1), 2615–4404. https://doi.org/10.23887/jpbi.v11i1.1776

Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., & Kyngäs, H. (2014). Qualitative Content Analysis. SAGE Open, 4(1), 215824401452263. https://doi.org/10.1177/2158244014522633

Sheldon, L. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT Journal, 42(4), 237–246.

Siegel, J. (2021). Evaluating EAP notetaking textbooks: Eight key questions. Journal of English for Academic Purposes, 50. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2020.100952

Siegel, J. (2022a). FACTORS AFFECTING NOTETAKING PERFORMANCE. International Journal of Listening. https://doi.org/10.1080/10904018.2022.2059484

Siegel, J. (2022b). Research into practice: Teaching notetaking to L2 students. In Language Teaching (Vol. 55, Issue 2, pp. 245–259). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/S0261444820000476

Siegel, J. (2023). PROFILES IN NOTETAKING: A MULTIPLE CASE STUDY. International Journal of Listening. https://doi.org/10.1080/10904018.2023.2168667

Siegel, J., & Kusumoto, Y. (2022). A cross-cultural investigation of L2 notetaking: student habits and perspectives. Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2036168

Tosun, S. (2013). A Comparative Study on Evaluation of Turkish and English Foreign Language Textbooks. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70, 1374–1380. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.199

Downloads

Published

2024-05-09

How to Cite

Syahid, A. ., Meilyani , A. ., Saputra , A. E. ., Astutie, E. ., Nandha , M. S. ., Nandha, M. S. . ., & Ilhansyah, R. N. . (2024). A ClOSER LOOK AT NOTE-TAKING ENCOURAGEMENT: CONTEXTUAL ANALYSIS OF LANGUAGE TEXTBOOK CONTENT. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(03), 22–26. https://doi.org/10.56127/jukim.v3i03.1281

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.