EXAMINING THE EFFECTIVENESS OF "MY NEXT WORDS GRADE 4" A CHECKLIST EVALUATION

Authors

  • Abdul Syahid Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Ayu Muliahayati Nashir Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Dimitria Rinalgi Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Hasbuna Nikmah Shalehah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Miftahul Jannah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Novi Rahmadaniati Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.56127/jukim.v3i02.1259

Keywords:

EFL, Daftar Periksa, Evaluasi Buku Teks Bahasa Inggris

Abstract

Bahasa Inggris kini semakin meluas dan menjadikannya bahasa internasional, hal ini menyebabkan negara-negara yang menggunakan bahasa Inggris sebagai bahasa asing, atau EFL, menggunakan berbagai referensi untuk belajar bahasa Inggris salah satunya adalah dengan penggunaan textbook. Di Indonesia pembelajaran bahasa Inggris sudah dimulai sejak Sekolah Dasar, dengan harapan pembelajaran bahasa Inggris akan lebih mudah menyerap dan diaplikasikan sejak dini. Namun, keefektifan dari buku teks bahasa yang digunakan juga menjadi salah satu faktor kesuksesan seseorang dalam belajar bahasa Inggris. Penelitian ini dilakukan untuk mengevaluasi buku teks bahasa Inggris yang digunakan dalam pembelajaran di Sekolah Dasar khususnya untuk siswa kelas empat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana buku teks dapat mepengaruhi kualitas pembelajaran serta seberapa efektifkah buku ini jika digunakan untuk siswa kelas empat. Studi ini menggunakan metode checklist dan mengumpulkan data menggunakan survey yang berisi 10 pertanyaan dan dijawab oleh 10 mahasiswa tahun kedua yang mengambil kelas di Program studi Pendidikan Bahasa Inggris di Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya. Temuan menunjukan bahwa sebagian besar responden setuju, bahwa buku ini cukup efektif jika digunakan untuk siswa kelas empat Sekolah Dasar di Indonesia.

References

A. Krepel et al., “Predicting EFL vocabulary, reading, and spelling in English as a foreign language using paired-associate learning,” Learn Individ Differ, vol. 89, Jul. 2021, doi: 10.1016/j.lindif.2021.102021.

A. Senem Şahin, “Developing a Checklist for English Language Teaching Course book Analysis,” 2020. [Online]. Available: www.ijern.com

B. López-Medina, “López-Medina 1 The Electronic Journal for English as a Second Language,” 2021.

L. M. Dos Santos, “The application of a textbook evaluation checklist: A research study of english as a foreign language textbook,” Universal Journal of Educational Research, vol. 8, no. 9, pp. 3864–3872, Sep. 2020, doi: 10.13189/ujer.2020.080910.

E. Septy Lesia and I. Petrus, “Teaching English for Young Learners in Elementary School: Perceptions and Strategies,” International Journal of Elementary Education, vol. 6, no. 1, pp. 142–148, 2021, doi: 10.23887/ijee.v6i1.

K. Risager, “Language textbooks: windows to the world,” Language, Culture and Curriculum, pp. 1–14, 2020, doi: 10.1080/07908318.2020.1797767.

Mutiara Ayu, “Evaluation Cultural Content on English Textbook Used by EFL Students in Indonesia,” JET (Journal of English Teaching), vol. 6, no. 3, pp. 183–192, Oct. 2020, doi: 10.33541/jet.v6i3.1925.

L. M. Dos Santos, “The application of a textbook evaluation checklist: A research study of english as a foreign language textbook,” Universal Journal of Educational Research, vol. 8, no. 9, pp. 3864–3872, Sep. 2020, doi: 10.13189/ujer.2020.080910.

M. Solhi, M. Sak Masrı, Ş. Şahin, and H. S. Yılmaz, “Evaluation of the English language coursebooks used at the Turkish public elementary schools,” 2020. [Online]. Available: www.jlls.org

D. Undang-Undang, Hak Cipta pada Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. My Next Words Grade 4-Student’s Book for Elementary School Judul Asli: My Next Words Grade 4-Student’s Book for Elementary School.

T. Rathi and B. Ronald, “Questionnaire as a Tool of Data Collection in Empirical Research,” 2022. [Online]. Available: http://journalppw.com

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Syahid, A. ., Nashir , A. M. ., Rinalgi , D., Shalehah, H. N. ., Jannah, M. ., & Rahmadaniati , N. . (2024). EXAMINING THE EFFECTIVENESS OF "MY NEXT WORDS GRADE 4" A CHECKLIST EVALUATION. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(02), 36–42. https://doi.org/10.56127/jukim.v3i02.1259

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.