PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK ANAK USIA 6-8 TAHUN BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN UNITY 3D

Authors

  • Waliya Rahmawanti Universitas Gunadarma

DOI:

https://doi.org/10.56127/juit.v2i3.1004

Keywords:

Android, Mathematics, Learning, Unity, Game

Abstract

This pandemic requires technology to enter into all aspects of life, including the education aspect. Advances in information technology certainly support various needs for delivering information in the field of education, one of which is the existence of game-based learning media. School learning which is often boring, in this pandemic situation, it is imperative to change it in a more fun way, especially in mathematics. The existence of learning media with anadroid-based games is expected to make it easier to understand learning to count addition. The game "Menjumlah Yuk" is made using Unity. This application provides a home page, instructions page, question page, info page, and destination page. This application has been tested based on the functionality of all the menus created.

References

R. R. Al Hakim, G. E. Setyowisnu, and A. Pangestu, “Rancang Bangun Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Persamaan Diferensial,” Kontinu: Jurnal Penelitian Didaktik Matematika , vol. 4, no. 2, pp. 82–91, 2020.

A. Setiawan, S. Wigati, and D. Silistyaningsih, “IMPLEMENTASI MEDIA GAME EDUKASI QUIZIZZ UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR TIGA VARIABEL KELAS X IPA 7 SMA NEGERI 15 SEMARANG TAHUN PELAJARAN 2019/2020,” in Seminar Nasional FMIPA UNIMUS 2019, Semarang: FMIPA Universitas Muhammadiyah Semarang, Sep. 2019, pp. 167–173.

S. Istiningsih, M. Fauzy, and K. Nisa, “PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS 1 SDN 1 KEDIRI TAHUN PELAJARAN 2017/2018,” JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan), vol. 5, no. 1, pp. 31–41, Apr. 2018, doi: 10.21009/JKKP.051.04.

D. Novaliendry, “Aplikasi Game Geografi Berbasis Multimedia Interaktif (Studi Kasus Siswa Kelas IX SMP N 1 RAO),” Jurnal Teknologi Informasi & Pendidikan, vol. 6, no. 2, pp. 106–118, Sep. 2013.

A. Adelheid and A. Simangunsong, MANUAL BOOK OF ANDROID. Yogyakarta: Litera Media Crativa, 2016.

E. joko Wibowo, “Media Pembelajaran Interaktif Matematika Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas IV,” in Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer FTI UNSA 2013, Surakarta: Fakultas Teknologi Informatika Universitas Surakarta, Mar. 2013, pp. 75–78.

A. Hartanto, “PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG BALOK DENGAN APLIKASI MULTIMEDIA INTERAKTIF DI SD NEGERI TEGUHAN SRAGEN,” in Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer FTI UNSA 2013, Surakarta: PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG BALOK DENGAN APLIKASI MULTIMEDIA INTERAKTIF DI SD NEGERI TEGUHAN SRAGEN, Mar. 2013, pp. 85–89.

D. Maryani, “Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Bangun Ruang Matematika,” Journal Speed: Sentra Penelitian Engineering & Edukasi, vol. 6, no. 2, pp. 18–24, 2014.

M. R. Rahadi, K. I. Satoto, and I. P. Windasari, “Perancangan Game Math Adventure Sebagai Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android,” Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer, vol. 4, no. 1, p. 44, Jan. 2016, doi: 10.14710/jtsiskom.4.1.2016.44-49.

D. Waskito, “Media Pembelajaran Interaktif Matematika Bagi Sekolah Dasar Kelas 6 Berbasis Multimedia,” Journal Speed: Sentra Penelitian Engineering & Edukasi, vol. 9, no. 1, pp. 20–26, 2017.

S. Mulyati and H. Evendi, “Pembelajaran Matematika melalui Media Game Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SMP,” GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 3, no. 1, pp. 64–73, May 2020, doi: 10.30656/gauss.v3i1.2127.

R. A. Sukamto and M. Shalahuddin, Rekayasa Perangkat Lunak. Bandung: Infotmatika, 2014.

R. Gunawan, T.H. Prastyawan, & Y. Wahyudin, “Rancang Bangun Game Edukasi Perhitungan Dasar Matematika Sekolah Dasar Kelas 3, 4 Dan 5 Mengunakan Construct 2”. Jurnal Interkom: Jurnal Publikasi Ilmiah Bidang Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 17(1),2022, pp. 1-15.

O. D. Purbiyanti, S. Daruyani, I. Irawaty, and A. N. A. P. Irawan, “Game Edukasi Visual Novel Bermain Pantun dan Peribahasa Menggunakan Ren’py Berbasis Python,” Journal of Computer System and Informatics (JoSYC), vol. 4, no. 1, pp. 162–169, Dec. 2022, doi: 10.47065/josyc.v4i1.2582.

R. A. Sianturi, A. M. Sinaga, Y. Pratama, H. Simatupang, J. Panjaitan, and S. Sihotang, “PERANCANGAN PENGUJIAN FUNGSIONAL DAN NON FUNGSIONAL APLIKASI SIAPPARA DI KABUPATEN HUMBANG HASUNDUTAN,” Jurnal Komputer dan Informatika, vol. 9, no. 2, pp. 133–141, Sep. 2021, doi: 10.35508/jicon.v9i2.4706.

Downloads

Published

2022-09-29

How to Cite

Waliya Rahmawanti. (2022). PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK ANAK USIA 6-8 TAHUN BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN UNITY 3D. Jurnal Ilmiah Teknik, 2(3), 15–23. https://doi.org/10.56127/juit.v2i3.1004

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.